RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 3 DISEMBER 2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : HUKUM DAN
BAHAGIAN AIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : DEMONSTRASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) MANFAAT AIR KEPADA KEHIDUPAN SEHARIAN
2) JENIS AIR YANG SAH DIBUAT BERSUCI
3) AIR ADALAH SALAH SATU NIKMAT BUAT MANUSIA
HASIL PEMBELAJARAN :
1) MURID DAPAT
MENYATAKAN KEPENTINGAN MENJAGA KEBERSIHAN
2) MURID DAPAT MENYATAKAN JENIS-JENIS AIR YANG SAH
DIBUAT BERSUCI
3) MURID DAPAT MENYATAKAN BAHAGIAN AIR DAN HUKUMNYA
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN
TOLONG MENOLONG
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Bacaan doa belajar
|
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belajar dengan betul dan
lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
|
Nilai :
Khusyuk dan patuh
|
Set induksi
(3min)
|
(Membawa segelas air)
Guru duduk di atas kerusi dan membaca doa. Kemudian minum segelas air
yang dibawa tersebut
|
1) Guru menampalkan
gambar rajah air di papan putih
2) Guru menyoal
pelajar apa yang murid lihat guru lakonkan sebentar tadi.
3) Guru menerangkan
topik pembelajaran hari ini.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) Segelas air
2) Gambar rajah air
|
Langkah 1
(5min)
|
(Gambar rajah air mutlak)
1)Guru bertanya kepada murid maksud air mutlak
2)Hukum air mutlak
|
1) Guru menerangkan kepada pelajar mengenai air mutlak
2) Guru membincangkan mengenai air mutlak
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
(Gambar rajah air musyammas)
1) Guru bertanya kepada murid maksud air musyammas
2) Hukum air musyammas
|
1) Guru menerangkan kepada pelajar mengenai air musyammas
2) Guru membincangkan mengenai air musyammas
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
(Gambar rajah air musta’mal)
1)Guru bertanya kepada murid maksud air musta’mal
2) Hukum air musta’mal
|
1) Guru menerangkan kepada pelajar mengenai air musta’mal
2) Guru membincangkan mengenai air musta’mal
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi :Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin, taat
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1. Air mutlak ialah air yang ____ lagi menyucikan.
2. Air musyammas adalah air yang _____
dalam bekas yang diperbuat daripada besi.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk air
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan refleksi : Kami sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
darjah dua ke darjah satu ya
ReplyDelete