Friday, January 11, 2019

10 RPH INDIVIDU IBADAT DARJAH 2 (SYARAT WAJIB SOLAT)


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2

NAMA GURU  :
 1) NUR ALIAH NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT (DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER 2018
MASA : 2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : SYARAT WAJIB SOLAT
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : SIMULASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1)      PENGERTIAN SOLAT
2)      HUKUM SOLAT
HASIL PEMBELAJARAN :
1)      MEMBACA BACAAN-BACAAN DALAM SOLAT DENGAN SEMPURNA
2)      RUKUN-RUKUN SOLAT
3)      HIKMAH-HIKMAH SOLAT
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB, MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN TAAT
BAHAN BANTU MENGAJAR : KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP


MASA/ LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
(2min)
Bacaan doa belajar
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belaajar dengan betul dan lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
Nilai :
Khusyuk dan patuh
Set induksi
(3min)
(Tayangan video kartun mengenai  syarat wajib solat)
1) Guru bertanya kepada murid apa yang mereka fahami daripada video tersebut.
2) Guru menerangkan mengenai syarat wajib solat.
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian

Nilai :
1)            Patuh
2)            Taat

Strategi pusatkan bahan

BBM :
1) Gambar rajah
Langkah 1
(5min)

Syarat wajib solat
1) Guru meminta murid membaca mengenai syarat wajib solat.
2) Guru menerangkan mengenai syarat wajib solat dengan lebih jelas.
Bahan bantu mengajar :
1) Video

Strategi :
Berpusatkan bahan

Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
Langkah 2
(7min)

Rukun solat
1) Guru membaca bersama murid rukun solat.
2) Guru menerangkan dengan lebih terperinci mengenai rukun solat.
Bahan bantu mengajar :
1) video

Strategi : Berpusatkan bahan

Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
Langkah 3
(5min)

Hikmah solat
1) Guru meminta murid membaca hikmah solat.
2) Guru menerangkan hikmah solat.
Bahan bantu mengajar :
1) video

Strategi : Berpusatkan bahan

Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
Penilaian
(5min)

Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :

1) Islam ialah syarat ____solat.

2) Niat ialah____ solat.
1) Guru membuat aktiviti soal jawab  kepada pelajar

2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi tempat kosong.
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja

Strategi berpusatkan murid

Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
Penutup
(3min)
Rumusan isi apa yang dipelajari.
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk air
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing

Strategi berpusatkan murid dan guru

Catatan refleksi : Kami sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment