(8) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN.
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah binti Adenan.
|
Mata Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
20 Julai 2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30 petang.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Iqamat.
|
Kemahiran
|
Berfikir, pemudahcara, komunikasi dan
pandang dengar.
|
Kaedah
|
Simulasi , pembelajaran masteri,
sumbangsaran.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar dapat mengukur tahap pengetahuan mengenai tentang iqamat dilakukan selepas azan dan sebelum melakukan solat
Jemaah.
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Tahukah pelajar-pelajar tujuan iqamat
dilakukan untuk apa?
2) Tuliskan lafaz iqamat dan ertinya
sekali.
3) Tuliskan hukum bagi iqamat.
|
Kemahiran Berfikir
|
Soal jawab, merumus, perbandingan.
|
Penerapan Nilai
|
Khusyuk, disiplin, taat, fokus.
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Kitab, LCD, komputer riba, video iqamat.
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PnP
|
Catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم. الله م افتح علينا حكمتك
وانشر علينا من خزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
|
- Guru meminta murid-murid
membaca doa pelajaran.
- Guru dan murid membaca bersama-sama
doa pelajaran.
|
Nilai :
Khusyuk
|
|
Set Induksi
(5minit)
|
1) Apakah yang pelajar-pelajar lihat dan dihadapan.
Andaian jawapan :
Azan/iqamat.
2) Tahukah ketika bila iqamat dibaca?
Andaian jawapan :
Selepas azan/ sebelum solat Jemaah.
|
- Guru membuka video yang dilakonkan
oleh seorang pelajar yang terpilih untuk menjadi pelakon dalam video
tersebut.
- Guru bersoal jawab dengan pelajar apa
yang pelajar dapat selepas tonton video tersebut.
- Pelajar akan menjawab berdasarkan
pengetahuan.
- Guru akan mengaitkan video tersebut
dengan tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
Kemahiran berfikir :
Sumbangsaran.
Strategik :
Berpusatkan murid dan berpusatkan bahan.
Pendekatan:
Deduktif
Nilai :
Berani, yakin, fokus dan bersemangat
|
|
Langkah 1
(7 minit)
|
Tujuan dan Iqamat :
Meminta Jemaah bagun bagi melaksanakan
solat.
Hukum iqamat :
Sunat mua’akad.
|
-
Guru menerangkan terlebih dahulu megenai tujuan bagi iqamat.
- Guru akan menjelaskan hukum iqamat
adalah sunat mua’akad sama seperti azan.
|
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.
Pendekatan :
Induktif.
Teknik :
Pembelajaran masteri.
Aktiviti :
Senyap dan fokus.
Kemahiran :
Murid dapat memahami dengan baik apa
yang guru sampaikan.
Alat bahan mengajar :
Kitab, video tujuan iqamat, komputer
riba, LCD dan pembesar suara.
|
|
Langkah 2
(6minit)
|
Lafaz iqamat dan ertinya.
|
- Guru membuka slide tertera lafaz
iqamat pada papan putih.
- Guru akan melaungkan terlebih dahulu
lafaz iqamat ini dan diikuti oleh pelajar.
- Guru memanggil seorang pelajar
daripada kalangan pelajar yang lain dan pelajar tersebut untuk melaungkan
iqamat.
- Pelajar yang lain ikut dan bacakan
erti iqamat bersama-sama.
- Guru akan membandingkan laungan azan
dan iqamat adalah berbeza.
|
Kemahiran :
Pelajar dapat mengetahui tentang tujuan
iqamat yang sebenar.
KBKK:
Pengajaran masteri,pengajaran model,
tunjuk ajar melaungkan azan dengan sempurna.
Strategik :
Berpusatkan guru, berpusatkan bahan,
berpusatkan murid.
|
|
Langkah 3
(5minit)
|
Doa selepas azan dan iqamat :
|
- Guru mebacakan terlebih dahulu doanya
kemudian diikuti oleh pelajar.
- Guru akan menerangkan bahawa doa ini perlu
dibaca selepas azan dan selepas iqamat.
- Doa ini pelajar perlu terapkan dalam
diri supaya ingat doa ini dan bila diamalkan akan mendapat pahala.
- Pelajar ini akan ikut sekiranya ibu
bapa terapkan dirumah.
|
Kaedah :
Tunjuk cara dan aplikasi.
KBKK :
Mahir membaca doa ini dalam bahasa arab.
Alat bantu mengajar :
Komputer riba, slide, LCD dan kitab.
|
|
Penutup
(3minit)
|
Iqamat ini akan dilafazkan sebelum
melakukan solat secara berjemaah.
|
- Beberapa murid diminta untuk
mengulangkan apa yang mereka dapat sepanjang proses PnP ini.
- Guru akan merumus dengan lebih padat
dan ringkas.
|
KBKK :
Merumus isi pembelajaran.
Nilai :
Berkerjasama antara satu sama lain di
dalam kelas.
|
Catatan refleksi : saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini
sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberikan penuh
perhatian sepanjang proses mengajar. Walaupun, ada beberapa masalah teknik
tetapi dapat diatasi dengan segera. Saya sangat berasa berpuas hati. Oleh itu,
saya akan memperbaiki kesalahan saya di masa akan datang.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
(
)
( )
No comments:
Post a Comment