Friday, January 11, 2019

(1) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Nama Guru                        
Siti Nur Solehah binti Adenan.
Mata Pelajaran
Ibadat darjah 2.
Kelas
As-Saffat.
Tarikh
10 Januari 2018.
Masa
2:30 – 3:30 petang.
Bilangan
20 orang.
Tajuk
Air.
Kemahiran
Berfikir, pemudahcara, komunikasi.
Kaedah
Kerja kumpulan, pembelajaran masteri, sumbangsaran.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar dapat mengukur tahap pengetahuan mereka dengan mengenali air itu sebagai kegunaan harian.
Hasil Pembelajaran
1) Menyatakan pengertian air dengan betul.
2) Menyenaraikan tujuh air yang sah dibuat bersuci.
3) Tuliskan empat hukum dan bahagian air.
Kemahiran Berfikir
Soal jawab, merumus, perbandingan.
Penerapan Nilai
Khusyuk, disiplin, taat, tolong-menolong.
Bahan Bantu Mengajar
Kitab, LCD, komputer riba, gambar-gambar air.








Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti PnP
Catatan


Pendahuluan
(2 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم. الله م افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
- Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
- Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
Nilai :
Khusyuk








Set Induksi
(5minit)

Gambar Air
                                              

1) Apakah gambar di papan putih itu?

Andaian jawapan :
Air sungai, air salji, air perigi,air hujan,air laut.

2) Tahukah pelajar bahawa air itu boleh dibuat bersuci?

Andaian jawapan :
Boleh.

- Guru menampal gambar jenis-jenis air yang sah dibuat bersuci pada kad manila dan dilekatkan di papan putih.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan di papan putih.
- Pelajar cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada pada mereka.
- Guru mengaitkan gambar-gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari hari ini.
Kemahiran berfikir :
Sumbangsaran, perbincangan.

Strategik :
Berpusatkan murid dan berpusatkan bahan.

Pendekatan:
Deduktif

Nilai :
Berani dan bersemangat.

Langkah 1
(7 minit)
Pengertian air :
Air ialah cecair yang berbentuk daripada dua bahagian hydrogen dan satu bahagian oksigen atau H2O.
- Guru menerangkan pengertian air.
- Guru menyuruh pelajar-pelajar berbincang secara rakan-rakan kelas.
- Guru bertanya apa yang disampaikan oleh rakan-rakan yang berdiri mengenai pengertian dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang disediakan oleh guru.
- Guru memberikan contoh kepada pelajar.
Strategik :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid, berpusatkan bahan, berpusatkan tugasan.


Pendekatan :
Deduktif.

Teknik :
Soal jawab.

Aktiviti :
Berbincang.

Kemahiran :
Murid dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan.

Alat bahan mengajar :
Kitab, gambar jenis air, komputer riba.






Langkah 2
(6minit)
Air yang sah dibuat bersuci :
1) air salji.
2) air hujan.
3) air laut.
4) air imbun.
5) air sungai.
6) air mata air.
7) air perigi.
- Guru menerangkan tentang jenis-jenis air satu per satu air yang dibuat bersuci.
- Pelajar mendengar dengan teliti apa yang diterangkan oleh guru.
- Pelajar memahami apa itu jenis-jenis air yang boleh dibuat bersuci.
Kemahiran :
Murid dapat mengetahui pelbagai jenis air dan dapat mengenal air dengan betul.


KBKK:
Pengajaran Masteri,pengajaran modul.

Strategik :
Berpusatkan guru, berpusatkan bahan, berpusatkan murid.
Langkah 3
(5minit)
Latihan :
Warnakan bagi jenis-jenis air yang sah dibuat bersuci.

- pelajar-pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan.
- Pelajar dikehendaki mewarnakan jenis-jenis dengan betul.

KBKK :
Mewarna mengikut warna yang sesuai pada air yang mereka dapat dalam kumpulan tersebut.

Alat bantu mengajar :
Gambar jenis-jenis air yang kosong, pensel warna yang disediakan oleh guru.
Penutup
(3minit)
Air merupakan sumber manusia yang perlu ada kerana air adalah keperluan harian untuk manusia hidup.
- Beberapa pelajar diminta untuk mengulangkan apa yang mereka dapat sepanjang proses PnP ini.
- Guru akan merumus dengan lebih padat dan ringkas.
KBKK :
Merumus isi pembelajaran.

Nilai :
Berkerjasama antara satu sama lain di dalam kelas.





Catatan refleksi : saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberikan penuh perhatian sepanjang proses mengajar. Walaupun, ada beberapa masalah teknik tetapi dapat diatasi dengan segera. Saya sangat berasa berpuas hati. Oleh itu, saya akan memperbaiki kesalahan saya di masa akan datang.

Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :                                            Disahkan oleh :

(                                                )                    (                                           )

No comments:

Post a Comment