(6) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah
binti Adenan.
|
Mata
Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
20 Mei 2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30 petang.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Iqamat.
|
Kemahiran
|
Mendengar,
komunikasi, soal jawab, menulis.
|
Kaedah
|
Simulasi, tunjuk
cara, pemudahcara.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapati pengetahuan mengenai iqamat.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1) Tahukah
murid-murid iqamat tujuan untuk apa?
2) Tuliskan lafaz
iqamat dan ertinya sekali.
3) Tuliskan hukum
bagi iqamat.
|
Kemahiran
Berfikiran
|
Soal jawab, merumus,
menyelesaikan masalah.
|
Penerapan
Nilai
|
Menumpukan perhatian,
yakin.
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
LCD, komputer riba,
slide, video.
|
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PnP
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa belajar.
بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح علينا حكمتك
وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
|
-Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran.
-Guru dan murid membaca bersama-sama
dengan pelajar.
|
Nilai :
Khusyuk.
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1) Apakah yang murid faham mengenai perbualan antara guru dan murid
tersebut?
Andaian jawapan :
Bertanya mengenai wudhu.
2) Tahukah apa kaitan perbualan itu dengan tajuk pembelajaran kita
pada hari ini?
Andaian jawapan :
Tidak.
|
- Guru melakukan simulasi ialah mainan
peranan berlkon secara spontan.
- Guru berdialog dengan pelajar bertanya
mengenai apa perkara-perkara yang mendatangkan batalnya wudhu’ pada seseorang
itu.
- Guru bersoal jawab dengan murid apa
yang murid dengar dan faham mengenai perbualan itu.
- Murid menjawab soalan itu dengan
cepat.
|
Kemahiran Berfikir :
Berbincang.
Strategik :
Berpusatkan guru, bahan dan tugasan.
Pendekatan :
Deduktif.
Nilai :
Berani, berfikiran terbuka.
|
Langkah 1
(7 minit)
|
Perkara-perkara yang membatalkan wudhu’
:
1) Keluar benda daripada qubul atau
dubur seperti air kencing, tahi, kentut, darah dan lain.
2) Tidur yang tidak tetap punggung.
3) Hilang akal dengan sebab mabuk,
pitam, gila atau sakit.
4) Bersentuhan kulit lelaki dan
perempuan yang halal nikah dengan tiada berlapik sama ada sengaja atau tidak.
5) meyentuh qabul dan dubur manusia
dengan tapak tangan atau perut jari sama ada sengaja atau tidak.
|
- Guru menerangkan satu per satu
mengenai perkara-perkara yang membatalkan wudhu ini.
- Guru menyuruh pelajar baca sehingga
faham.
- Guru membahagikan kepada dua kumpulan
untuk pelajar bincangkan apa yang faham.
- Setiap kumpulan akan membentangkan
tajuk yang mereka dapat.
- Guru menggunakan slide untuk tajuk da
nisi pelajaran yang dipelajari pada hari ini.
|
Strategik :
berpusatkan murid, bahan dan guru.
Pendekatan :
Deduktif.
Teknik :
Berbincang.
Aktiviti :
Kerja kumpulan.
Kemahiran :
Pelajar dapat faham tajuk dan apa yang
dikatakan wudhu sehingga batal.
Alat Bantu Mengajar :
Komputer riba, LCD, kitab.
|
Langkah 2
(6 minit)
|
Perkara-perkara makruh ketika berwudhu’
:
1) Mengunakan air dengan berlebihan.
2) Membasuh anggota wudhu’ lebih tiga
kali.
3) Mendahulukan anggota sebelah kiri.
4) Bercakap ketika berwudhu’
5) Mengeringkan air wudhu’ dengan
megelap atau seumpamanya.
|
- Guru menjelaskan satu demi satu untuk
beri kefahaman buat pelajar.
- Guru membuat bandingan antara perkara
yang membatalkan dengan perkara-perkara yang makruh supaya pelajar dapat
bezakan.
- Guru akan pasti yang semua murid-murid
dapat segala apa yang dipelajari pada hari ini.
|
Kemahiran :
Mendengar, berkomunikasi.
KBKK :
Murid-murid dapat memahami segala isi
pembelajaran hari ini.
Strategik :
Berpusatkan bahan dan guru.
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Membuat kuiz :
1) Perkara yang membatalkan wudhu’.
- Senaraikan tiga perkara yang boleh
membatalkan .
2) Perkara makruh ketika berwudhu’.
- Tuliskan tiga perkara yang makruh
ketika berwudhu.
|
- Guru memberi arahan kepada pelajar.
- Guru memberikan masa kepada pelajar
untuk berbincang setelah guru memberikan soalan.
- Guru pastikan murid menjawab dengan
cepat.
|
Kaedah :
Pemudahcara.
KBKK :
Pelajar dapat segala isi pembelajaran
pada hari ini.
Alat Bantu Mengajar :
Slide, LCD, komputer riba, kitab, kertas
kosong.
|
Penutup
(5 minit)
|
Menyebutkan semula segala pembelajaran
yang diajarkan sebentar tadi.
|
- Guru akan merumuskan semula dengan
ringkas dan padat.
|
KBKK :
Guru menggunakan bahsa yang ringkas dan
padat mengenai tajuk pembelajaran itu.
Nilai :
Berfikiran terbuka, mengambil berat.
|
Catatan refleksi : saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari
ini berjalan dengan lancar. Walaupun ada kekurangan dari segi penyampaian
tetapi di atasi dengan segera dan slide ada yang kabur. Saya berharap selepas
ini saya memperbaiki kesalahan saya di masa akan datang. Alhamdulillah saya
berpuas hati kerana pelajar di dalam kelas ini memberikan kerjasama yang begitu
baik.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
(
) ( )
No comments:
Post a Comment