Friday, January 11, 2019


(5) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Nama Guru
Siti Nur Solehah binti Adenan.
Mata Pelajaran
Ibadat darjah 2.
Kelas
As-Saffat.
Tarikh
6 April 2018
Masa
2:30 – 3:30 petang.
Bilangan
20 orang.
Tajuk
Wudhu’
Kemahiran
Menulis, berkomunikasi, soal jawab, mendengar.
Kaedah
Simulasi (lakonan), tunjuk cara, pembelajaran masteri.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mengukur tahap pengetahuan mereka tentang waktu-waktu solat.
Hasil Pembelajaran
1) Mendefinasikan pengertian wudhu’ bahasa dan syara’.
2) Senaraikan enam fardhu wudhu’ dengan mengikut urutan.
3) Senaraikan tujuh sunat ketika berwudhu’.
Kemahiran Berfikir
Bincang, soal jawab, menakul, merumus.
Penerapan Nilai
Khusyuk, mengambil tahu, berusaha.
Bahan Bantu Mengajar
Modul, komputer riba, LCD, gambar orang sedang berwudhu, video.















Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti PnP
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa belajar.

بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح علينا حكمتك وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.



- Semua murid di dalam kelas bangun sebagai hormat kedatangan guru masuk ke kelas.
- Guru meminta murid-murid membaca doa belajar.
- Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
Nilai :
Khusyuk,hormat-menghormati.
Langkah 1
(7 minit)

Video berwudhu



1) Apakah yang pelajar dengar dan lihat di papan putih tadi?

Andaian jawapan :
Orang sedang berwudhu’.

2) Tahukah masa bila kita perlu ambil wudhu’?

Andaian jawapan :
Solat, baca al-quran.






- Guru akan menyuruh pelajar focus dan dengar video dengan teliti.
- Guru akan membuka video ini selepas pelajar bersedia untuk melihat dan duduk dalam keadaan selesa.
- Guru akan bersoal jawab selepas apa yang ditayangkan di papan putih.
- Guru meminta pelajar untuk kongsikan apa yang mereka dengar dan faham mengenai video itu kepada rakan yang lain.

- Guru mengaitkan video itu dengan tajuk pembelajaran hari ini.
Kemahiran Berfikir :
Bincang, menyelesaikan masalah.

Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.

Pendekatan :
Deduktif.

Nilai :
Kerjasama, tolong-menolong, berani.

Langkah 1
(7 minit)
Pengertian Berwudhu :

Bahasa : mengambil air sembahyang.

Istilah : membasuh anggota-anggota tertentu dengan air yang bersih berpandukan syarat-syarat dan rukun-rukun tertentu dengan niat kerana Allah s.w.t.

Contoh : solat, sentuh al-quran dan tawaf.
- Guru menerangkan pengertian wudhu’  dari segi bahasa dan istilah.
- Guru akan membandingkan maksud bahasa dan istilah adalah lain.
-guru menjelaskan secara terperinci bagi pengertian itu.
- Guru memberikan contoh untuk memudahkan pelajar faham.
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.

Pendekatan :
Induktif.

Teknik :
Simulasi (lakonan).

Aktiviti :
Tunjuk cara.

Kemahiran :
Murid dapat melakukan semula apa yang ditunjukkan oleh gurun ketika murid mengambil air sembahyang.

Alat Bantu Mengajar :
Kitab, model, LCD, komputer riba, slide.
Langkah 2
( 6 minit)
Fardu wudhu’ :


1) Berniat
نويت رفع الحدث الاصغر لله تعالى.
Ertinya : sengaja aku menganggkat hadas kecil kerana Allah s.w.t.

2) Kawasan muka.
3) Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke siku.
4) Menyapu bahagian kepala.
5) Membasuh kedua-dua belah kaki hingga buku lali.
6) Tertib.
- Guru akan mengajar terlebih dahulu tajuk pada hari ini.
- Guru menyuruh pelajar menghafal enam fardu-fardu wudhu’ ini.
- Guru akan membawa pelajar ke surau untuk mengaplikasikan fardu wudhu ini dengan sempurna.
- Guru akan mulakan dahulu dengan memanggil seorang pelajar sebagai model.
- Murid akan mengikut apa yang rakannya itu lakukan sehingga tertib.
Kemahiran :
Mendengar, pandang, ingat kembali.

KBKK :
Pelajar dapat mengaplikasikan pembelajaran hari ini dengan melakukan wudhu’ yang sempurna.

Strategik :
Berpusatkan guru, murid, bahan dan tugasan.








Langkah 3
(7 minit)
Membaca Doa Selepas Wudhu’ :

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لاشريك له و أشهد أن محمدا عبده ورسوله أللهم اجعلنى من التوابين. واجعلنى من المتطهرين. واجعلنى من عبادك الصالحين.
Ertinya : aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah yang maha esa, tiada sekutu baginya dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad s.a.w hambanya dan rasulnya. Ya Allah, jadikanlah diriku daripada kalangan orang yang bertaubat, dan jadikanlah diriku daripada kalangan orang yang bersuci dan jadikanlah diriku daripada kalangan hambamu yang soleh.
- Guru akan bacakan dahulu doa selepas wudhu’.
- Guru menyuruh pelajar sebagai model itu membacakan doa selepas wudhu’.
- Guru akan memantau pelajar sekiranya ada kesalahan sebutan dan memperbetulkan semula bacaan doa tersebut.
Kaedah :
Tunjuk cara, kerja kumpulan.

KBKK :
Hendak memastikan pelajar-pelajar ini dapat faham untuk mengambil wudhu dari permulaan hingga tertib dengan cara meingat sahaja dan terus boleh lakukan sendiri.

Alat Bantu Mengajar :
Kitab, pamplet doa selepas wudhu’ yang disediakan oleh guru.
Penutup
(5 minit)
Ulasan mengenai pembelajaran hari ini dari pengertian hinggalah doa selepas wudhu’.
- Guru akan menjelaskan dan imbas kembali tajuk yang telah dipelajari sebentar tadi.
- Guru akan merumus dengan ringkas dan padat segala isi pembelajaran pada hari ini sebelum tamat pembelajaran.
KBKK :
Menggunakan kemahiran komunikasi yang ringkas tetapi sampai kepada pelajar sehingga pelajar boleh mengaplikasikan pada diri mereka sendiri.

Nilai :
Mengambil berat, rajin, disiplin.

Catatan refleksi : saya rasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini begitu menyeronokkan disebabkan pada pandangan saya semua pelajar memberi perhatian yang penuh sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Walaupun, ada sesetengah pelajar yang masih lagi mempunyai kefahaman yang kurang jelas tetapi saya dah bantu pelajar tersebut untuk lakukan secara perlahan-lahan sehingga ia benar faham. Segala kesalahan yang saya lakukan saya akan memperbetulkan dengan segera .

Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :                                        Disahkan oleh :

(                                                   )           (                                                 )

No comments:

Post a Comment