Friday, January 11, 2019


(2) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Nama Guru
Siti Nur Solehah binti Adenan.
Mata Pelajaran
Ibadat darjah 2.
Kelas
As-Saffat.
Tarikh
2 Februari 2018.
Masa
2:30 – 3:30 petang.
Bilangan
20 orang.
Tajuk
Najis.
Kemahiran
Teknologi dan komunikasi, berfikir.
Kaedah
Belajar sambil bermain, pengajaran modul.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapati mengukur tahap pengetahuan mengenai apa itu yang dikatakan jenis-jenis najis.
Hasil Pembelajaran
1) Menyatakan pengertian najis dengan betul.
2) Senaraikan tiga bahagian najis.
3) Tuliskan tiga maksud bagi bahagian najis.
Kemahiran Berfikir
Banding, soal jawab, merumus.
Penerapan Nilai
Berani, bersemangat, bersungguh-sungguh.
Bahan Bantu Mengajar
Slide, LCD, komputer riba, gambar-gambar najis, contoh najis.















Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti PnP
Catatan
Pendahuluan
(2minit)
Ucapan salam dan doa bacaan pelajaran.
بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح علينا حكمتك وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.

- Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
- Guru dan murid-murid membaca bersama-sama doa belajar.
Nilai :
Khusyuk.


Set Induksi (5Minit)

BABI

BAYI

DARAH






1) Apakah perbezaan di dalam gambar itu?

Andaian jawapan :
Bayi, darah, babi adalah berlainan najis.

2) Tahukah murid-murid gambar itu adalah najis?

Andaian jawapan :
Ya,najis.

- Guru menampal gambar pada kad manila yang terdapat gambar babi, bayi, darah di papan putih.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Murid mencuba jawab berdasarkan apa yang mereka faham.
- Guru menjelaskan tajuk dan apa yang gambar ditampal di papan putih itu merupakan pembelajaran hari ini.
Kemahiran berfikir :
Sumbangsaran, membuat keputusan.

Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.

Pendekatan :
Deduktif.

Nilai :
Disiplin, setia.
Langkah 1
(7 Minit)
Pengertian najis :

Bahasa : sesuatu yang kotor.

Syarak : kekotoran yang tidak sah ibadah seperti solat dengan sebab adanya pada badan, pakaian atau tempat solat.
- Guru menjelaskan pada pelajar-pelajar tentang pengertian najis dari segi bahasa dan syarak.
- Guru akan memberikan contoh dengan lebih mendalam pada maksud syarak itu.
- Guru menggunakan slide untuk tajuk yang mengajar pada hari ini.
- guru memberi soalan kepada murid-murid tentang najis ini dan murid menjawab dengan betul akan dapat ganjaran.
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.

Pendekatan :
Induktif

Teknik :
Soal jawab.

Aktiviti :
belajar sambil main.

Kemahiran :
Murid-murid dapat memahami dengan baik sepanjang sesi pembelajaran.

Alat Bantu Mengajar :
slide, komputer riba , LCD, Gambar-gambar najis.
Langkah 2
(6 minit)
Bahagian-bahagian najis :

Ada 3 pembahagian najis ;
-ringan ((مخففة
-sederhana  (متوسطة )
-berat(مغلظة )

Makna bagi ketiga-tiga najis.
- Guru bertanya kepada murid sama ada mereka faham apa itu najis berat, sederhana dan ringan.
- Guru akan menerangkan dengan jelas mengenai najis berserta dengan contoh.
- Guru menunjukkan gambar-gambar najis dalam slide yang dikatakan najis mughalazah, mutawasita’ dan muhaffa’.
Kemahiran :
Dengar dan pandang, komunikasi.

KBKK :
Berfikir pada aras yang tinggi mengenai najis yang dikatakan ringan, sederhana dan  berat ini.

Strategik :
Berpusatkan bahan dan guru.
Langkah 3
(5 minit)
Membuat latihan :

Isi tempat kosong;
Pengertian najis, bahagian najis dan maksud ketiga-tiga najis.
- Guru memberikan arahan kepada murid-murid untuk mengeluarkan buku latihan.
- Guru akan menulis latihan di papan putih.
- Murid dikehendaki salin semula latihan tersebut.
- Murid-murid perlu menghantar sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran tamat.
Kaedah :
Penyelesaian masalah.

KBKK :
Kemahiran ingat semula oleh murid-murid selepas apa yang disampaikan oleh guru.

Alat Bantu Mengajar :
Buku latihan, kertas soalan.
Penutup
(5 minit)
Merumus segala isi pembelajaran pada hari ini.

Meminta kepada murid apa yang mereka faham tentang tajuk setelah diajarkan oleh guru , sila diri dan kongsikan kepada rakan-rakan yang lain.
- Guru meminta murid mengulang semula tentang pengertian najis dan bahagian najis.
- Guru akan merumuskan segala isi pembelajaran pada hari ini.
KBKK :
Merumus pembelajaran tentang tajuk najis dengan tepat dan padat.



Nilai :
Perihatin terhadap diri sendiri dan tempat sekeliling.


Catatan refleksi : saya rasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar ketika sesi pembelajaran tidak berlaku sebarang masalah yang datang. Kemudian, murid-murid juga memberi perhatian yang penuh sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Saya rasa gembira kerana murid juga memberikan kerjasama yang baik ketika waktu pengajaran.

Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :                                                Disahkan oleh :

(                                            )                      (                                                  )

No comments:

Post a Comment