RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : WUDHUK
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : TUNJUK CARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) MENGENAL ANGGOTA-ANGGOTA BERWUDHUK
2) BERWUDHUK DENGAN SEMPURNA
HASIL PEMBELAJARAN :
1) MEMBACA DOA WUDHUK DENGAN SEMPURNA
2) SUNAT-SUNAT BERWUDHUK
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN
GIGIH
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Bacaan doa belajar
|
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belaajar dengan betul dan
lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
|
Nilai :
Khusyuk dan patuh
|
Set induksi
(3min)
|
Guru meminta seorang murid untuk melakonkan mengenai cara berwudhuk.
|
1) Guru bertanyakan kepada murid apa yang difahami oleh murid.
2) Guru menyuru pelajar tadi duduk dan menerangkan apa itu wudhuk.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) Gambar rajah
|
Langkah 1
(5min)
|
Pengertian wudhuk
|
1) Guru menerangkan maksud wudhuk dari segi bahasa dan istilah.
2) Guru menerangkan apa ibadah yang boleh kita lakukan apabila sudah
berwudhuk.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
Fardhu-fardhu wudhuk
|
1) Guru menyuruh murid membaca fardhu-fardhu wudhuk.
2) Guru menerangkan mengenai fardhu wudhuk.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
Sunat-sunat wudhuk
|
1) Guru membaca bersama murid sunat-sunnat wudhuk.
2) Guru menerangkan sunat-sunat yang dilakukan ketika berwudhuk.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Membasuh muka ialah perkara ____ wudhuk.
2) Berkumur-kumur ialah perkara ____ wudhuk.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk wudhuk
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan
refleksi : Kami
sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan
sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka
sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan
pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment