Friday, January 11, 2019



(10) RANCANGAN PEMBELAJARAN HARIAN

Nama Guru
Siti Nur Solehah binti Adenan.
Mata Pelajaran
Ibadat darjah 2.
Kelas
As-Saffat.
Tarikh
5 Oktober 2018.
Masa
2:30 – 3:30 petang.
Bilangan
20 orang.
Tajuk
Solat
Kemahiran
Mendengar, bersoal jawab, berkomunikasi.
Kaedah
Simulasi, tunjuk cara, pembelajaran masteri.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapati mengukur tahap pengetahuan tentang azan yang betul.
Hasil Pembelajaran
1) Tahukah menyebut rukun solat dengan betul.
2) sebutkan bacaan solat dalam solat dengan lancar.
3) Apakah hikmah menunaikan solat yang lengkap.
Kemahiran Berfikir
Banding beza, merumus, soal jawab.
Penerapan Nilai
Yakin, rajin, tekun.
Bahan Bantu Mengajar
LCD, komputer riba, kitab, model.
















Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti PnP
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa belajar.

بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح علينا حكمتك وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.

-Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
-Guru dan murid membaca bersama-sama dengan pelajar.
Nilai :
Khusyuk.
Set Induksi
(5 minit)
                                        
        ?

1) Apakah murid-murid lihat berdasarkan lakonan tersebut?

Andaian jawapan :
Cara solat.

2) Tahukah rakan-rakan anda ini membaca apa tersebut?

Andaian jawapan :
Tahu.

-  Guru meminta pelajar untuk lakonkan apa yang untuk diajar pada hari ini.
- Guru bersoal jawab dengan pelajar.
- Guru menerangkan tajuk pembelajaran hari ini.
Kemahiran berfikir :
Sumbangsaran.

Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.

Pendekatan :
Deduktif.

Nilai :
Berani, cekap.
Langkah 1
(7 minit)
Rukun solat :

Ada tiga belas :
Niat.
Qiyam.
Takbirratul ihram.
Membaca surah al-fatihah.
Rukuk serta thomahnina.
Ibtidal serta thomahnina.
Sujud serta thomahnina.
Duduk antara dua sujud serta thomaninah.
Duduk ketika membaca tahiyat akhir.
Membaca tahiyat akhir.
Membaca selawat ke atas Nabi dalam tahiyat akhir.
Salam yang pertama.
Tertib.


 - Guru menggunakan seorang pelajar lelaki untuk model pembelajaran hari ini.
- Guru akan menerangkan satu per satu mengenai 13 rukun solat.
- Guru meminta kepada pelajar melakonkan itu dengan tertib.
- Guru akan menguji pelajar-pelajar yang lain juga.
Strategik :
Berpusatkan guru, bahan, guru dan tugasan.


Pendekatan :
Deduktif.

Teknik :
Pembelajaran masteri dan tunjuk cara.

Aktiviti :
Kerja kumpulan.

Kemahiran :
Dapat memahami kesemua ruku-rukun solat.

Alat Bantu Mengajar :
Slide, komputer riba, LCD,.
Langkah 2
(6 minit)
Bacaan di dalam solat :
Lafaz solat fardu.
Takbir rahtulihram.
Doa iftitah.
Surah al-fatihah.
Bacaan rukuk.
Bacaan ibtidal.
Bacaan sujud.
Bacaan duduk antara dua sujud.
Bacaan takhiyat awal.
Bacaan tahiyat akhir.
Bacaan doa qunut.
- Guru akan menerangkan dan membacakan sekali lafaz untuk dibaca ketika di dalam solat.
- Pelajar akan mengikut secara perlahan-lahan supaya pelajar dapat mengingati secara terus.
- Guru akan modelkan dengan menggunakan pelajar untuk dijadikan contoh.
Kemahiran :
Menulis, Komunikasi dan pandang dengar.

KBKK :
Main peranan ketika mengikuti bacaan guru.


Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.
Langkah 3
(5 minit)
Latihan :

1) Tuliskan tiga hikmah apabila kita melakukan solat lima waktu dengan sempurna.
2) Buat hikmah ini dalam bentuk peta minda.
- Guru memberi tempoh masa kepada pelajar berbincang dan mengenai hikmah menunaikan solat.
- Pelajar akan menjawab dan guru akan mendengar serta memilih mana satu hikmah yang tepat dan sesuai.
- Guru akan menyuruh pelajar ambil hikmah tersebut dan buat dalam peta minda.


Kaedah :
Tunjuk cara.

KBKK :
Murid-murid akan menggunakan fikiran untuk memikir mengenai hikmah menunaikan solat  lima waktu.

Alat Bantu Mengajar :
Kitab, buku latihan.
Penutup
(5 minit)
Solat adalah tiang agama kepada umat islam maka kita perlu wajib menunaikan lima waktu sehari.
- Guru akan merumus segala isi pembelajaran pada hari itu sebelum  tamat sesi pembelajaran.
KBKK :
Guru memberi segala input-input yang ada untuk memberi kefahaman kepada pelajar.



Alat Bantu Mengajar :
Slide, komputer riba, LCD.


Catatan refleksi : saya rasa bersyukur sangat kerana pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar. Dengan itu saya rasa sangat seronok kerana pelajar semua dapat kawal diri ketika berlakunya perbincangan. Tiada sebarang berlaku masalah ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.

Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :                                   Disahkan oleh :

(                                )                             (                                                     )


No comments:

Post a Comment