(3) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah
binti Adenan.
|
Mata
Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
3 Mac 2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30 petang.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Qadak Hajat.
|
Kemahiran
|
Mendengar, bersoal
jawab, berkomunikasi.
|
Kaedah
|
Simulasi, tunjuk
cara, pembelajaran masteri.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapati mengukur tahap pengetahuan mereka dengan tujuan qadak hajat.
Pelajar telah
mengukur tahap pengetahuan yang mereka ada tentang 3 adab-adab qadak hajat.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1) Menyatakan
pengertian qadak hajat dari segi bahasa dan syara’ dengan betul.
2) Membezakan dua
perkara yang sunat, makruh dan haram.
3) Tuliskan semula
doa masuk dan keluar tandas dengan betul.
|
Kemahiran
Berfikir
|
Banding beza,
merumus, soal jawab.
|
Penerapan
Nilai
|
mementingkan
kebersihan, rajin, tekun.
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
LCD, komputer riba,
kitab, modul.
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PnP
|
Catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan
bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
|
- Guru meminta
murid-murid membaca doa pelajaran sebelum mula belajar.
- Guru dan
murid-murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai :
Khusyuk.
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1) Apakah yang murid-murid lihat dan dengar di dalam video dalam slide
itu?
Andaian jawapan :
Baca doa masuk tandas.
2) Tahukah murid-murid sebelum dan selepas masuk ke tandas ada doa
yang tersendiri?
Andaian jawapan :
Tahu.
|
- Guru membuka video
yang dilakonkan oleh pelajar yang terpilih untuk ditayangkan pada papan
putih.
- Guru mengutarakan
beberapa soalan tentang video yang ditayangkan kepada pelajar apa yang mereka
lihat dan faham video tersebut.
- Murid yang berani
akan menjawab soalan serta bangun dari bangku dan memberikan jawapan yang
mereka tahu kepada guru.
|
Kemahiran :
Susun ayat,
sumbangsaran.
Strategik :
Berpusatkan guru dan
bahan.
Pendekatan :
Deduktif.
Nilai :
Berani, disiplin.
|
|
Langkah 1
(7 minit)
|
Pengertian
Qadak Hajat :
bahasa : menunaikan
hajat.
Syara’ : buang air
besar atau kecil.
Tujuan Qadak
Hajat :
1) Membuang
kekotoran yang ada dalam badan kita.
2) Mengelak dan
menghilangkan penyakit.
3) Memelihara badan
kita agar sihat.
|
- Guru menerangkan
pengertian qadak hajat.
- Guru menyuruh
murid-murid berbincang apa tujuan qadak hajat kepada diri kita.
- Selepas berbincang
mengenai tujuan, guru akan mendengar penjelasan daripada pelajar.
- Guru akan
menjelaskan semula dengan lebih terperinci tentang tajuk yang akan dipelajari
pada hari ini.
|
Strategik :
Berpusatkan bahan,
murid dan guru.
Pendekatan :
Deduktif.
Teknik :
Berbincang,
pemudahcara.
Aktiviti :
Belajar sambil main.
Kemahiran :
Murid dapat
mempelajari qadak hajat dengan betul dan sempurna.
Alat Bantu
Mengajar :
Slide, LCD, komputer
riba, kitab.
|
|
Langkah 2
(6 minit)
|
Adab-adab
Qadak Hajat :
Adab ini terbahagi
kepada tiga perkara :
*perkara-perkara
sunat.
*perkara-perkara
makruh.
*perkara-perkara
haram.
|
- Guru menerangkan
apa dikatakan adab-adab qadak hajat yang pertama iaitu perkara-perkara sunat
masuk tandas.
- Guru menerangkan
untuk yang kedua iaitu perkara-perkara makruh ketika masuk dan keluar tandas.
- Guru menerangkan
mengenai perkara-perkara haram ketika masuk dan keluar tandas.
- Murid-murid
mendengar dengan teliti mengenai qadak hajat dengan penuh perhatian.
|
Kemahiran :
Pandang, dengar,
komunikasi.
KBKK :
Berfikir apa itu
Perkara-perkara
sunat, makruh dan haram.
Strategik :
Berpusatkan guru dan
bahan.
|
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Latihan :
1) Menghafal doa-doa
masuk dan keluar tandas.
2) Senaraikan tiga
perkara berkaitan denga sunat, makruh
dan haram.
|
- Guru memberi
tempoh masa kepada murid-murid untuk menghafal doa masuk dan keluar tandas.
- Guru akan
melakukan tasmik dengan pelajar selepas pelajar sudah menghafal kedua-dua doa
tersebut.
- Sebelum melakukan
tasmik, guru akan mengedarkan kertas latihan mengenai pembelajaran yang telah
dipelajari tadi kepada semua pelajar sebagai kerja rumah.
|
Kaedah :
Menghafal serta
tasmik, berbincangkan mengenai latihan yang disediakan oleh guru.
KBKK :
Murid dapat
mengingati doa masuk dan keluar tandas dalam masa yang singkat.
Alat Bantu
Mengajar :
Kitab dan kertas
soalan.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Setiap yang
dikatakan qadak hajat ini perlu adanya pengertian yang betul dan adab-adab
yang perlu diikuti supaya kita akan dijamin mendapat keberkatan daripada
Allah s.w.t.
|
- Guru meminta
kepada murid-murid di dalam kelas sebagai wakil untuk berkongsi pengetahuan
mengenai qadak hajat selepas di dengari daripada guru.
- Guru akan merumus
segala isi pembelajaran sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung
sebelum tamatnya waktu pembelajaran tersebut.
|
KBKK :
Merumus mengenai
pembelajaran hari ini.
Nilai :
Kesedaran tentang
kebersihan qadak hajat dengan sempurna.
|
Catatan refleksi : saya berasa amat bersyukur kepada Allah s.w.t. atas
pemberian pada hari ini mengenai pembelajaran yang diajar oleh saya kepada anak
didik berjalan dengan lancar. Walaupun, ada sedikit masalah mengenai slide
ketika sesi pembelajaran berlangsung tetapi dapat diatasi dengan sempurna. Saya
akan memperbaiki kesalahan yang dilakukan itu tadi dengan lebih baik dan
memastikan slide itu boleh dibaca oleh pelajar. Saya akan berhati-hati ketika
memilih warna slide untuk dijadikan bahan bantu mengajar saya di masa akan
datang.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
No comments:
Post a Comment