(9) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah
binti Adenan.
|
Mata
Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30 petang.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Solat.
|
Kemahiran
|
Mendengar, bersoal
jawab, berkomunikasi.
|
Kaedah
|
Simulasi, tunjuk
cara, pembelajaran masteri.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapati mengukur tahap pengetahuan mereka dengan solat yang betul.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1) Tahukah menyebut lafaz solat dengan betul.
2) Bilakah waktu
untuk waktu solat .
3) Apakah pengertian
solat yang lengkap.
|
Kemahiran
Berfikir
|
Banding beza,
merumus, soal jawab.
|
Penerapan
Nilai
|
Yakin, rajin, tekun.
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
LCD, komputer riba,
kitab, model.
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PnP
|
Catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan
bacaan doa belajar.
بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
|
-Guru meminta
murid-murid membaca doa pelajaran.
-Guru dan murid
membaca bersama-sama dengan pelajar.
|
Nilai :
Khusyuk.
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1) Apakah murid-murid lihat berdasarkan video tersebut?
Andaian jawapan :
Solat.
2) Apakah yang murid-murid faham mengenai video tersebut?
Andaian jawapan :
Bacaan ketika solat.
|
- Guru menunjukkan cara cara ketika solat dan
bacaan ketika solat.
- Guru bersoal jawab
dengan pelajar.
- Guru menerangkan
tajuk pembelajaran hari ini.
|
Kemahiran
berfikir :
Sumbangsaran.
Strategik :
Berpusatkan guru dan
bahan.
Pendekatan :
Deduktif.
Nilai :
Berani, cekap.
|
|
Langkah 1
(7 minit)
|
Pengertian
solat :
Bahasa : doa.
Istilah :sebut
perkataan dan perbuatan yang dimulakan dengan takbiratulihram dan disudahi
dengan salam.
Hukum :
Wajib.
|
- Guru menerangkan
tentang pengertian solat kepada pelajar.
- Guru menjelaskan
hukum solat.
|
Strategik :
Berpusatkan guru dan
bahan.
Pendekatan :
Induktif.
Teknik :
Pembelajaran
masteri.
Aktiviti :
Mendengar dengan
fokus.
|
|
Langkah 2
(6 minit)
|
Waktu solat
fardu :
Asar
Zohor
Magrib
Isyak
Subuh
|
- Guru meminta
pelajar membahagikan kumpulan kepada empat .
- Guru menyuruh
pelajar duduk dalam kumpulan bincangkan mengenai waktu solat ini.
- Guru hendak
pelajar bentangkan mengikut kumpulan masing-masing.
|
Kemahiran :
Menulis, Komunikasi
KBKK :
Perbincangan antara
kumpulan ini akan mengeluarkan satu idea yang bernas.
Strategik :
Berpusatkan guru,
murid, bahan dan tugasan.
|
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Syarat-syarat
wajib solat :
Islam
Baligh
Berakal
Sejahtera jasmani
Berkeadaan sedar
Suci daripada haid
dan nifas.
|
- Guru akan
menerangkan kepada pelajar tentang syarat wajib solat secara perbincangan.
- Guru akan memberi
contoh semasa sesi pengajaran itu berlangsung.
|
Kaedah :
Tunjuk cara.
KBKK :
Murid-murid akan
menggunakan fikiran untuk mengenal syarat-syarat wajib.
Alat Bantu
Mengajar :
Slide, komputer
riba, LCD.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Solat adalah tiang
agama kepada umat islam maka kita perlu wajib menunaikan lima waktu sehari.
|
- Guru akan merumus
segala isi pembelajaran pada hari itu sebelum
tamat sesi pembelajaran.
|
KBKK :
Guru memberi segala
input-input yang ada untuk memberi kefahaman kepada pelajar.
Alat Bantu
Mengajar :
Slide, komputer
riba, LCD.
|
Catatan refleksi : saya rasa bersyukur sangat kerana pembelajaran hari
ini berjalan dengan lancar. Dengan itu saya rasa sangat seronok kerana pelajar
semua dapat kawal diri ketika berlakunya perbincangan. Tiada sebarang berlaku
masalah ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
(
) (
)
No comments:
Post a Comment