RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : AZAN
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : SIMULASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) MENYEBUT LAFAZ AZAN
HASIL
PEMBELAJARAN :
1) MEMBACA DOA SELEPAS AZAN
2) MEMPRAKTIK AZAN SENDIRI
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Bacaan doa belajar
|
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belajar dengan betul dan
lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
|
Nilai :
Khusyuk dan patuh
|
Set induksi
(3min)
|
(Guru melaungkan azan)
|
1) Guru bertanya kepada murid apa yang mereka faham mengenai situasi
tadi.
2) Guru menerangkan tajuk yang akan dipelajari pada hari ini.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) Gambar rajah
|
Langkah 1
(5min)
|
Pengertian azan
|
1) Guru menerangkan maksud azan.
2) Guru menerangkan bahawa gelaran bagi orang yang melaungkan azan
dipanggil mu’azzin.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
2) Kad manila
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
Tujuan azan
|
1) Guru menerangkan tujuan azan.
2) Guru menerangkan bahawa azan ini untuk meningkatkan syiar Islam.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
Hukum azan
|
1) Guru menerangkan hukum azan kepada murid.
2) Guru menerangkan syarat bagi mu’azzin.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Azan ialah ____ memanggil orang ramai untuk solat.
2) Gealaran bagi orang yang melaungkan azan ialah _____.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk azan.
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan
refleksi : Kami
sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan
sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka
sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan
pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment