RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : AIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : SIMULASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) MANFAAT AIR KEPADA KEHIDUPAN SEHARIAN
2) JENIS AIR YANG SAH DIBUAT BERSUCI
3) AIR ADALAH SALAH SATU NIKMAT BUAT MANUSIA
HASIL PEMBELAJARAN :
1) MURID DAPAT
MENYATAKAN 2 KEPENTINGAN MENJAGA KEBERSIHAN
2) MURID DAPAT MENYATAKAN 3 JENIS AIR YANG SAH DIBUAT
BERSUCI
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN
TOLONG MENOLONG
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1)
Guru meminta pelajar
untuk membacakan doa
2)
Guru dan pelajar membaca
doa bersama
|
Nilai : Khusyuk
|
Set induksi
(5min)
|
(Tayangan video kartun mengenai air)
|
1) Guru bertanya kepada murid apa yang mereka faham mengenai video
tadi.
2) Guru menerangkan mengenai air.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) video
2) “flashcard”
|
Langkah 1
(5min)
|
Pengertian air
|
1) Guru meminta murid membaca mengenai pengertian air.
2) Guru menjelaskan mengenai pengertian air dengan lebih terperinci.
|
Bahan bantu mengajar :
1) video
2) “flashcard”
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
Kepentingan menjaga kebersihan
|
1) Guru mengeluarkan “flashcard” mengenai kepentingan menjaga
kebersihan.
2) Guru meminta murid menampal kad tersebut di hadapan.
3) Guru menerangkan kepentingan menjaga kebersihan.
|
Bahan bantu mengajar :
1) video
2) “flashcard”
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
Air adalah nikmat yang paling berharga
|
1) Guru meminta murid membaca teks.
2) Guru menjelaskan mengenai nikmat air.
|
Bahan bantu mengajar :
1) video
2) “flashcard”
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Air adalah cecair yag terbentuk daripada _____ dan hidrogen.
2) Menjaga kebersihan merupakan satu_____ agama.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk air
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan
refleksi : Kami
sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan
sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka
sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan
pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment