(7) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN.
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah binti Adenan.
|
Mata Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
20 Julai2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30 petang.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Azan.
|
Kemahiran
|
Berfikir, pemudahcara, komunikasi.
|
Kaedah
|
Simulasi , pembelajaran masteri,
sumbangsaran.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid boleh mengukur tahap pengetahuan
mengenai tentang azan.
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Tahukah menyebut lafaz azan dengan
sempurna.
2) Bilakah waktu untuk menglafazkan
azan?
3) Apakah pengertian azan yang lengkap.
|
Kemahiran Berfikir
|
Soal jawab, merumus, perbandingan.
|
Penerapan Nilai
|
Khusyuk, disiplin, taat,
tolong-menolong.
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Kitab, LCD, komputer riba, video azan.
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PnP
|
Catatan
|
||
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم. الله م افتح علينا حكمتك
وانشر علينا من خزاءن رحمتك ياارحم الراحمين.
|
- Guru meminta murid-murid
membaca doa pelajaran.
- Guru dan murid membaca bersama-sama
doa pelajaran.
|
Nilai :
Khusyuk
|
||
Set Induksi
(5minit)
|
1) Apakah yang pelajar-pelajar lihat tadi dan apa yang dilakukan oleh
rakan anda tadi?
Andaian jawapan :
Azan.
2) Tahukah bila waktu azan dilaungkan?
Andaian jawapan :
Tahu.
|
- Guru membuka video yang akan
ditayangkan kepada pelajar.
- Guru bersoal jawab dengan pelajar apa
yang mereka lihat dihadapan tadi.
- Guru meminta pelajar menjawab dengan
berani apa yang mereka faham mengenai video itu.
- Guru menerangkan tajuk pembelajaran
hari ini berkaitan dengan azan.
|
Kemahiran berfikir :
Sumbangsaran.
Strategik :
Berpusatkan murid dan berpusatkan bahan.
Pendekatan:
Deduktif
Nilai :
Berani dan bersemangat.
|
||
Langkah 1
(7 minit)
|
Pengertian azan :
Lafaz seruan memanggil orang ramai untuk
menunaikan solat.
Selain azan namanya ialah bang.
Orang yang melaungkan azan dipanggil
mua’zin.
|
-
Guru menerangkan pengertian azan itu dengan ringkas.
- Guru akan bersoal jawab dengan pelajar
apa yang dikatakan mua’zin.
- Guru menjelaskan dengan menggunakan
pelajar untuk lakonkan serta melaungkan azan maka itu dinamakan mua’zin.
|
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.
Pendekatan :
Induktif.
Teknik :
Tunjuk cara.
Aktiviti :
Laungkan azan.
Kemahiran :
Murid dapat memahami dengan baik apa
yang guru sampaikan mengenai azan.
Alat bahan mengajar :
Kitab, LCD, komputer riba, model
(pelajar).
|
||
Langkah 2
(6minit)
|
Hukum azan :
Sunat mua’akad iaitu sunat yang
dituntut.
Syarat-syarat mua’zin :
Lelaki.
Beragama islam.
Mumayyiz.
|
- Guru menggunakan slide pembelajaran
pada hari ini.
-guru menjelaskan hukum melaungkan azan
kepada pelajar.
- Guru menerangkan syarat-syarat orang
yang melaungkan azan kepada pelajar.
|
Kemahiran :
Komunikasi dan mendengar.
KBKK:
Menjana idea-idea yang bernas.
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.
|
||
Langkah 3
(5minit)
|
Lafaz azan dan ertinya.
Lafaz azan dan cara menjawab.
|
- Guru membuka video orang sedang
melaungkan azan.
- Guru meminta pelajar duduk dalam
kumpulan bahagikan kepada tiga kumpulan.
- Guru meminta dalam kumpulan lantik
seorang melaungkan azan.
- Pelajar yang lain di dalam kumpulan
masing-masing itu sebagai bacakan erti setiap rangkap azan itu.
|
KBKK :
Pelajar dapat melaungkan azan dengan
cara sebutan yang sempurna.
Alat bantu mengajar :
Slide, kitab, Komputer riba, pembesar
suara, LCD.
|
||
Penutup
(3minit)
|
Azan ini akan dilaungkan setiap kali
masuknya waktu untuk menunaikan solat lima waktu.
|
- Guru membuat kesimpulan apa yang
dipelajari hari ini.
- Guru merumus secara ringkas dan padat
tentang tajuk pada hari ini.
|
KBKK :
Merumus isi pembelajaran dengan
menggunakan komunikasi yang berkesan dan penyampaian sampai ke hati pelajar.
Nilai :
Berani, tolong-menolong, yakin.
|
Catatan refleksi : saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini
sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberikan penuh
perhatian sepanjang proses mengajar. Walaupun, ada beberapa masalah teknik
tetapi dapat diatasi dengan segera. Saya sangat berasa berpuas hati kerana
pelajar memberika kerjasama bersama saya ketika sesi pengajaran. Oleh itu, saya akan memperbaiki kesalahan saya
di masa akan datang.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
( ) ( )
No comments:
Post a Comment