RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
2) SITI NUR SOLEHAH BINTI ADENAN
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : AIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : DIALOG,
SYARAHAN
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1)
MANFAAT AIR
KEPADA KEHIDUPAN SEHARIAN
2)
JENIS AIR
YANG SAH DIBUAT BERSUCI
3)
AIR ADALAH
SALAH SATU NIKMAT BUAT MANUSIA
HASIL PEMBELAJARAN :
1) MURID DAPAT
MENYATAKAN KEPENTINGAN MENJAGA KEBERSIHAN
2) MURID DAPAT MENYATAKAN JENIS-JENIS AIR YANG SAH
DIBUAT BERSUCI
3) MURID DAPAT MENYATAKAN BAHAGIAN AIR DAN HUKUMNYA
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN
TOLONG MENOLONG
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP
MICROTEACHING RPH MT
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Ucapan salam dan
bacaan doa
Bismillahirrahman
nirrahim Allahummaftah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozainiroh
matikahya ar hamarrohimin
|
1) Guru meminta
murid membaca doa pelajaran.
2) Guru dan murid
membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai
Khusyuk
|
Set induksi
(5min)
|
![]() ![]() ![]() ![]()
1) Apakah pelajar
dlihat dalam gambar tersebut?
2) Bagaimanakah air
tersebut boleh terjadi?
3) Tahukah pelajar
akan kegunaan air dalam kehidupan seharian?
|
1) Guru menampal
gambar pada kad manila di papan putih.
2) Guru memberi
beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk hari itu.
3) Guru mendengar
segala jawapan daripada pelajar kemudian meminta 2 orang wakil pelajar untuk
menjawab soalan yang diberi berdasarkan pengetahuan yang mereka ada.
4) Guru perlu menyatakan
gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari pada hari itu.
|
Kemahran berfikir :
1) Perbincangan
Strategi :
1) Berpusatkan murid
2) Berpusatkan bahan
Pendekatan :
1) Deduktif
Nilai :
1) Berani mencuba
|
Langkah 1
(10min)
|
Hukum dan bahagian
air
1) Apakah maksud air
mutlak?
2) Terangkan hukum
bagi air mutlak.
|
1) Guru menerangkan
maksud bagi air mutlak.
2) Guru menjelaskan
hukum bagi air mutlak kepada pelajar.
3) Guru merumuskan
tentang hukum dan bahagian air yang pertama ini.
4) Guru menyuruh
pelajar membaca bersama-sama dengan guru.
5) Guru meminta
pelajar wakil seorang untuk menulis hukum air mutlak di hadapan papan putih.
|
Strategi :
1) Pemusatan guru
2) Pemusatan bahan
Pendekatan :
1) Deduktif
Teknik :
1) Berbincang
Aktiviti :
1) Membaca
2) Menulis
Kemahiran :
1) Murid dapat
memahami segala pembelajaran dengan baik dan mudah untuk diingati.
Alat bantu mengajar
:
1) Kitab
2) Kad manila
3) Modul
|
Langkah 2
()
|
Air musyammas
1) Apakah maksud air
musyammas?
2) Nyatakan hukum
air musyammas.
3) Apakah itu
makruh?
|
1) Guru menerangkan
bagi maksud, hukum dan bahagian air kepada para pelajar.
2) Guru mentafsirkan
dengan lebih terperinci tentang hukum air musyammas.
3) Guru memberikan
contoh kepada pelajar.
4) Guru menunjukkan
semula gambar yang ditampalkan dihadapan kelas.
5) Guru bersoal
jawab dengan pelajar.
|
Kemahiran :
1) Mentafsir
Strategi :
1) Pemusatan guru
2) Pemusatan bahan
Teknik :
1) Soal jawab
2) Berbincang
|
Langkah 3
()
|
Air musta’mal
1) Apakah maksud
bagi hukum dan bahagian air?
2) Nyatakan hukum
bagi air musta’mal.
|
1) Guru menerangkan
maksud bagi hukum dan bahagian air
kepada para pelajar.
2) Guru menjelaskan
lebih terperinci tentang hukum bagi air musta’mal.
3) Guru memberi
contoh.
4) Guru bersoal
jawab dengan pelajar untuk kedua-dua air in.
5) Guru menyuruh
pelajar membaca bersama-sama.
6) Guru meminta
wakil pelajar untuk ke hadapan untuk menulis apa yang difahami mengenai
bahagian air ini.
|
Strategi :
1) Pemusatan guru
2) Pemusatan bahan
Pendekatan :
1) Dedukif
Teknik :
1) Sumbangsaran
2) Berbincang
Aktiviti :
1) Membaca
2) Menulis
3) Berbincang
Kemahiran :
1) Pelajar dapat
memahami apa yang dipelajari sepanjang pengajaran dan pembelajaran.
Alat bantu mengajar
:
1) Kitab
2) Modul
3) Kad manila
|
Langkah 4
()
|
Air mutannajis
1) Apakah maksud air
mutannajis?
2)Nyatakan hukum
bagi air mutannajis.
3) Berapakah ukuran
yang memaksudkan kurang 2 kolah?
|
1) Guru menjelaskan maksud air
mutannajis.
2) Guru menerangkan lebih
terperinci tentang hukum air mutannajis.
3) Guru menunjukkan conoh air
mutannajis.
4) Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
|
Strategi :
1) Pemusatan guru
2) Pemusatan bahan
Pendekatan :
1) Dedukif
Teknik :
1) Sumbangsaran
2) Berbincang
Aktiviti :
1) Membaca
2) Menulis
3) Berbincang
Kemahiran :
1) Pelajar dapat
memahami apa yang dipelajari sepanjang pengajaran dan pembelajaran.
Alat bantu mengajar
:
1) Kitab
2) Modul
3) Kad manila
|
Penutup
()
|
1) Guru membahagikan
murid kepada 2 kumpulan lelaki dan 2
kumpulan perempuan.
|
1) Guru menyediakan
permainan puzzle kepada par pelajar bagi setiap kumulan.
2) Guru merumuskan
tentang keseluruhan aktiviti sepanjang pengajaran dan pembelajaran
dijalankan.
3) Guru meminta
pelajar untuk membuat kesimpulan mengenai pengajaran dan pembelajaran yang
difahami di hadapan kelas.
|
Nilai :
1) Khusyuk
2) Yakin
3) Gigih
Kemahiran berfikir :
1) Berbincang
Teknik :
1) Permainan puzzle
Strategi :
1) Berpusatkan murid
2) Berpusatkan bahan
|
Catatan refleksi
: Kami sangat
bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran
pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan sepenuh perhatian
mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka sangat tertarik
untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan pedagogi saya akan
perbaiki dari semasa ke semasa.
Ulasan
Pensyarah Guru Pembimbing:
Disediakan
oleh,
Disahkan
oleh,
(……………………)
(…………………….)
No comments:
Post a Comment