(4) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Nama Guru
|
Siti Nur Solehah
binti Adenan.
|
Mata
Pelajaran
|
Ibadat darjah 2.
|
Kelas
|
As-Saffat.
|
Tarikh
|
12 Mac 2018.
|
Masa
|
2:30 – 3:30.
|
Bilangan
|
20 orang.
|
Tajuk
|
Qadak Hajat
(Istinjak)
|
Kemahiran
|
Pandang dengar, menulis.
|
Kaedah
|
Pemudahcara,
pembelajaran masteri
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapati mengukur tahap pengetahuan mereka tentang qadak hajat itu selepas buang air besar atau air kecil.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1) Mendefinasikan
bagi ertinya istinjak dengan betul.
2) Tuliskan empat
alat-alat istinjak dengan tepat.
3) Senaraikan tiga
adab-adab ketika beristinjak.
|
Kemahiran
Berfikir
|
Membuat kesimpulan,
kemahiran belajar, meyelesaikan masalah.
|
Penerapan
Nilai
|
Menjaga kebersihan
dan rajin.
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Komputer riba, LCD,
gambar alat-alat istinjak, kitab, slide.
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PnP
|
Catatan
|
||||
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa pelajaran.
بسم الله الرحمن الرحيم . الله م افتح علينا حكمتك
وانشر علينا من جزاءن رحمتك ياارحم الراحمين
|
- Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran sebelum bermulanya pengajaran dan pembelajaran.
- Guru dan murid-murid membaca doa
pelajaran bersama-sama sambil berdiri.
- Guru memberi murid-murid duduk.
|
Nilai :
Khusyuk dan bersungguh-sungguh.
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
1) Apakah yang ada di dalam gambar dan
barang-barang yang ada di hadapan itu?
Andaian jawapan :
Tisu, daun, batu dan air mineral/air
paip.
2) Tahukah murid-murid kesemua peralatan
itu untuk apa?
Andaian jawapan :
Tidak tahu.
|
- Guru akan menampal gambar-gambar
alatan istinjak di papan putih.
- Guru membawa peralatan secara maujud
ke dalam kelas.
- Guru bertanya kepada murid-murid
barang tersebut boleh dibuat bersuci atau tidak.
- Murid akan berbincang sesama rakannya
dan yang berasa yakin untuk menjawab akan bangun dari tempat duduknya.
- Guru akan kaitkan bahan bantu mengajar
itu dengan tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
Kemahiran berfikir :
Berbincang.
Strategik :
Berpusatkan guru dan bahan.
Pendekatan :
Deduktif.
Nilai :
Menjaga kebersihan diri dan tempat.
|
||||
Langkah 1
(7 minit)
|
Pengertian Istinjak :
Membersihkan qubul dan dubur selepas
membuang air besar dan air kecil dari kotoran dan cairan selain daripada
mani.
Nama lain bagi istinjak ialah cibuk.
Hukum :
Wajib.
|
- Guru akan menjelaskan lagi mengenai
pengertian istinjak ini dengan lebih terperinci.
- Guru sentiasa menerangkan tajuk ini
dengan lebih teliti untuk pelajar faham apa itu istinjak.
- Guru perlu menjelaskan kepada pelajar
hukum selepas istinjak wajib sampai bersih.
|
Strategik :
Berpusatkan bahan dan guru.
Pendekatan :
Induktif.
Teknik :
Pemudahcara.
Aktiviti :
Mendengar.
Kemahiran :
Murid-murid boleh faham istinjak dengan gunakan
bahasa yang mudah.
Alat Bantu Mengajar :
Kitab, barang-barang maujud.
|
||||
Langkah 2
(6 minit)
|
Alat-alat Istinjak :
*batu
*tisu
*daun kering
*air mutlak
|
- Guru menerangkan satu per satu cara
menggunakan alat itu ketika beristinjak.
- Guru akan memberi contoh untuk
istinjak.
- Guru akan bahagikan dua kumpulan untuk
berbincang mengenai bila waktu kita hendak menggunakan alat-alat ini.
- Murid akan menjawab mengikut kumpulan
yang ditetapkan oleh guru.
- Murid menjawab soalan kemudian baru
guru terangkan.
|
Kemahiran :
Pandang dengar.
KBKK :
Berfikir, bincang.
Strategik :
Berpusatkan murid, bahan dan guru.
|
||||
langkah 3
(7 minit)
|
Adab Beristinjak :
1) Menggunakan air mutlak secukupnya.
2) Beristinjak menggunakan tangan kiri.
3)beristinjak sehingga hilang bau, warna
dan rasa najis.
4) Membaca doa selepas beristinjak di
luar tandas.
Doa Selepas Beristinjak :
اللهم طهر قلبي من الففاق وحصن فرجي من الفواحش.
Ertinya : ya Allah, sucikanlah hatiku
daripada nifa’ dan lindungi kehormatanku daripada kejahatan.
|
- Guru akan menerangkan
mengenai adab-adab beristinjak sehingga pelajar boleh lakukan di dalam
kehidupan hariannya.
- Guru akan membaca terlebih dahulu doa
selepas istinjak dan diikuti oleh pelajar.
- Guru akan menyuruh pelajar menghafal
doa selepas istinjak supaya pelajar ingat sampai bila-bila.
|
Kaedah :
Pembelajaran masteri.
KBKK :
Memastikan murid-murid boleh menghafal
dan menulis semula doa ini pada kertas kosong.
Alat Bantu Mengajar :
Slide, kitab, LCD, komputer riba, kertas
kosong.
|
||||
Penutup
(5 minit)
|
Membuat ulasan mengenai tajuk-tajuk yang
telah dipelajari tadi.
|
- Guru akan merumuskan mengenai kesemua
isi pelajaran pada hari ini kepada pelajar.
- Guru akan pastikan murid-murid dapat
apa yang diajarkan oleh guru sehingga tamatnya pembelajaran.
|
KBKK :
Kemahiran merumus perlu singkat, tepat
dan padat tentang tajuk pembelajaran pada hari ini.
Nilai :
Menjaga kebersihan, disiplin.
|
Catatan refleksi : saya berasa amat menyeronokkan pada hari ini kerana
segala pembelajaran berlangsung dengan baik sekali. Walaupun, murid-murid ada
yang tidak faham mengenai beristinjak tetapi diajar semula dengan menggunakan
bahasa yang sesuai untuk pelajar tersebut sehingga pelajar itu faham
sepenuhnya. Ini lagi menunjukkan saya berasa puas hati kerana pelajar-pelajar
ini boleh menerima ilmu dan terus ingat untuk digunakan dalam kehidupan harian mereka
dengan cara sempurna.
Ulasan pensyarah guru pemimbing :
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
(
) (
)
No comments:
Post a Comment