RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : IQAMAH
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : SIMULASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) MELAFAZ IQAMAH
HASIL PEMBELAJARAN :
1) DAPAT MEMPRAKTIKKAN IQAMAH SENDIRI
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Bacaan doa belajar
|
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belaajar dengan betul dan
lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
|
Nilai :
Khusyuk dan patuh
|
Set induksi
(3min)
|
(Guru melaungkan iqamah)
|
1) Guru bertanya kepada murid apakah yang mereka faham akan situasi
ini.
2) Guru menerangkan mengenai iqamah.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) Gambar rajah
|
Langkah 1
(5min)
|
Pengertian iqamah
|
1) Guru membaca bersama murid maksud
iqamah.
2) Guru menerangkan maksud iqamah dengan lebih jelas.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
2) Kad manila
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
Tujuan iqamah
|
1) Guru meminta murid membaca tujuan iqamah.
2) Guru menerangkan tujuan iqamah dengan lbih terperinci.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
Hukum iqamah
|
1) Guru membaca bersama murid hukum iqamah.
2) Guru menyatakan bahawa iqamah ini merupakan sunat muakkad.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Iqamah merupakan _____ muakkad.
2) Tujuan iqamah ialah_____jemaah bangun melaksanakan solat.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk iqamah.
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan
refleksi : Kami
sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan
sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka
sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan
pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment