RANCANGAN PELAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 2
NAMA GURU
:
1) NUR ALIAH
NAJIHA BINTI MOHD FUAD
MATA PELAJARAN : IBADAT
(DARJAH 2)
KELAS : 2 IBNU SINA
TARIKH : 2 DISEMBER
2018
MASA :
2.30PM-3.30PM
BILANGAN : 20 ORANG
TAJUK : SOLAT
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KEMAHIRAN : MEMBACA, MENDENGAR, MENULIS, BERKOMUNIKASI,BERFIKIR
KAEDAH : SIMULASI
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1) PENGERTIAN SOLAT
2) HUKUM SOLAT
HASIL PEMBELAJARAN :
1) MENYEBUT BACAAN DALAM SOLAT DENGAN BETUL
2) MELAKUKAN SOLAT DENGAN SEMPURNA
KEMAHIRAN BERFIKIR : SOAL JAWAB,
MERUMUS, MEMBANDING BEZA DAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI : DISIPLIN DAN
TAAT
BAHAN BANTU MENGAJAR :
KITAB, KOMPUTER RIBA, LCD, BUKU SKRAP
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min)
|
Bacaan doa belajar
|
1) Guru meminta murid untuk membaca doa belaajar dengan betul dan
lancar.
2) Murid-murid membaca doa beserta bimbingan guru
|
Nilai :
Khusyuk dan patuh
|
Set induksi
(3min)
|
(Guru melakonkan situasi solat)
|
1) Guru bertanya kepada murid apakah yang mereka fahami?
2) Guru menerangkan mengenai solat.
|
Kemahiran berfikir :
1)Membuat pemerhatian
Nilai :
1) Patuh
2) Taat
Strategi pusatkan bahan
BBM :
1) Gambar rajah
|
Langkah 1
(5min)
|
Pengertian solat
|
1) Guru meminta murid membaca pengertian solat.
2) Guru menerangkan pengertian solat dari segi bahasa dan syarak.
3) Guru menerangkan hukum bagi orang yang menunaikan solat.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
2) Kad manila
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 2
(7min)
|
Waktu solat fardhu
|
1) Guru menunjukkan gambar rajah kad manila mengenai waktu solat
fadhu.
2) Guru mengarahkan murid untuk menampal bahan tersebut di papan
putih.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Langkah 3
(5min)
|
Waku solat fardhu
|
1) Guru menerangkan apa yang ditampal di papan putih.
2) Guru menjelaskan mengenai waktu solat fardhu.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Gambar rajah
2) Kad manila
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, berdisiplin dan taat.
|
Penilaian
(5min)
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Solat dari segi bahasa bermaksud___.
2) Hukum menunaikan solat adalah_____.
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab
kepada pelajar
2) Guru bersoal jawab dengan murid menggunakan aktiviti mengisi
tempat kosong.
|
Bahan bantu mengajar :
1) Lembaran kerja
Strategi berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh, taat
|
Penutup
(3min)
|
Rumusan isi apa yang dipelajari.
|
1) Guru membuat rumusan mengenai tajuk solat.
2) Menyatakan kefahaman murid mengenai topik yang dipelajari.
|
Kemahiran :
1) Rumusan
2) berdaya saing
Strategi berpusatkan murid dan guru
|
Catatan
refleksi : Kami
sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana, ramai pelajar yang menumpukan
sepenuh perhatian mereka sebaik sahaja saya ingin memulakan pelajaran. Mereka
sangat tertarik untuk belajar membuatkan saya seronok. Namun penambahbaikan
pedagogi saya akan perbaiki dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment